— Den største feilen vi gjør er å anta hvordan man skal snakke og nå ut til unge. Vi må heller involvere dem

skrevet av Subjekt — 2019-08-19

Journalist og programutvikler Nora Ibrahim (30) står bak flere NRK-suksesser og blir stadig vekk omtalt som et stjerneskudd. I november står hun på scenen under NPU-konferansen for å dele råd om hvordan man jobber strategisk mot et ungt og mangfoldig publikum.

Til tross for sin unge alder har stjerneskuddet Nora Ibrahim (30) rukket å bygge seg opp en solid CV. Etter syv år i NRK, som blant annet redaksjonssjef i P3s tv-avdeling, ble hun headhuntet til The Oslo Company i vår.

Kanskje ikke så rart. Nora Ibrahim er hodet bak NRK-suksesser som den politiske webserien «Faten tar valget», og ungdomsserien «17», som fikk ungt publikum til å ty til lineær tv igjen.

Til høsten kommer hun til NPU-konferansen for å snakke om hvordan man når et ungt og mangfoldig publikum.

17

Nora Ibrahim står bak NRK-suksessen «17», som talte 120.000 seere på første episode. Siden har hun blitt headhuntet til The Oslo Company. 13. november kommer hun til NPU-konferansen for å snakke om hvordan man utvikler programmer rettet mot et ungt publikum, som hun med selvfølge mener er overførbart til kunst- og kulturlivet. (Foto: Bendik Stalheim Møller/NRK.)

Sikter smalt, treffer bredt

I disse dager har hun sine første arbeidsdager i det nyoppstartede produksjonsselskapet The Oslo Company. Her jobber hun med utvikling av nye tv-serier, både «scriptet» og «non-scriptet», for så å pitche dem til ulike kanaler.

Mye av Ibrahims suksess kommer av hennes evne til å engasjere et yngre publikum.

— Man må ikke være så redd for å sikte smalt, forteller Ibrahim. 

Hun mener det er fullt mulig å sikte mot et smalt og spisset publikum, og samtidig treffe bredt.

Nora Ibrahim kommer til NPU-konferansen 13. november. Slå til nå for å registrere deg til early birds-pris!

Tar de unge på alvor 

Ibrahim tror den største feilen vi gjør er å anta hvordan man skal snakke til og nå de unge. 

— For å ikke gå i den samme feilen selv, vil jeg under konferansen gi noen konkrete tips om hvordan man heller kan involvere unge i det arbeidet man gjør, sier hun.

— Kan denne metoden overføres til kunst- og kulturlivet?

— Absolutt. Jeg jobber jo med en sosialantropologisk tilnærming til utvikling og kreativt arbeid, hvor man setter brukeren i fokus. Det har man gjort i mange år i både næringslivet og i reklamebransjen, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere på andre felt også.

For Ibrahim er det viktigste rådet å ta målgruppen man ønsker å nå på alvor, og jobbe mot det de vil ha — og ikke bare det vi tror de ønsker seg.

Kommer med konkrete tips

Ibrahim vil ikke røpe alt hun skal fortelle om under konferansen, men lover konkrete råd. Noen punkter avslører hun også nå:

— Hvis man ønsker å treffe en spesifikk målgruppe, så har vi verktøy for hvordan man kan gjøre det. Jeg skal for eksempel vise en metode man bør benytte seg av for å segmentere primær- og sekundærmålgrupper, sier hun.

Det er med disse metodene hun har utviklet programmer med stor suksess. Likevel mener hun alt har forbedringspotensiale:

— Jeg tenker også å snakke om ungdomsserien «17». Her skal jeg både dele hva vi lyktes med, men også om hva vi kunne gjort annerledes.

Nora Ibrahim kommer til NPU-konferansen 13. november. Slå til nå for å registrere deg til early birds-pris!