Cimeon Ellerton til NPU-konferansen

by NPU — 2016-06-26

Tenk deg at du ved hjelp av et tastetrykk får vite alt du behøver å vite om publikummet ditt? Cimeon Ellerton er mannen som har gjort det mulig.

Den digitale applikasjonen med navnet "The Audience Finder" representerer et vannskille i britisk kulturmarkedsføring. Verktøyet gir kulturinstitusjonene en omfattende innsikt i markedet som de ellers måtte investere tungt for å oppnå. Svarene på alle markedssjefers spørsmål er bare et tastetrykk unna. Hvilke kulturelle preferanser har ulike typer publikum? Hvor ofte kommer de og hvordan skiller de seg fra besøkende ved andre institusjoner? Og kanskje enda viktigere: Hva kjennetegner det potensielle publikummet, de som nesten er der, men ikke helt. 

Alt dette har Cimeon Ellerton, mannen som har ledet arbeidet med The Audience Finder, lurt på selv i en årrekke. I dag er verktøyet han og The Audience Agency har utviklet tilgjengelig for alle kulturinstitusjoner som mottar støtte fra det britiske kulturrådet – helt gratis. Da Ellerton besøkte Music Norway tidligere i år, fikk Npu en rekke henvendelser fra interesserte med spørsmål om hvem denne mannen og dette verktøyet var. I oktober kommer Ellerton til Npu-konferansen i Stavanger for å fortelle hvordan brukerdata kan gi stor innsikt både når man skal programmere og planlegge formidling.

I dag er verktøyet han og The Audience Agency har utviklet tilgjengelig for alle kulturinstitusjoner som mottar støtte fra det britiske kulturrådet – helt gratis. 

– Hva har vært hovedmotivasjonen din i arbeidet med The Audience Finder?

– Jeg er veldig fascinert av hvordan mennesker tar avgjørelser. Dette har jeg vært helt siden jeg studerte musikk i London og hang sammen med både klassiske musikere og DJ-er. Disse to gruppene hadde lite med hverandre å gjøre, noe som jeg syntes var veldig rart. Selv de DJ-ene som var nære venner av meg kom aldri og så meg spille klassisk musikk. Jeg oppdaget at for dem var terskelen til en konsertsal var veldig høy, akkurat som de klassiske musikervennene mine ikke fikk seg til å gå og se en DJ spille. Det var her kimen til engasjementet mitt med publikumsarbeid ble sådd. Jeg hadde lyst til å forstå hvorfor vennene mine følte det som de gjorde og se om jeg kunne få dem til å tenke annerledes

Jeg hadde lyst til å forstå hvorfor vennene mine følte det som de gjorde og se om jeg kunne få dem til å tenke annerledes.

– Hvordan henger begrepet kulturelt ansvar sammen med datadrevet programmering og formidling?

– Verden blir stadig mer kompleks og vi blir i større grad globale borgere. I kultursektoren har vi et ansvar for å forholde oss til dette. Det å ta avgjørelser basert på brukerdata handler om å – i motsetning til hva man kanskje skulle tro – ta disse utfordringene ned på et veldig menneskelig nivå. Det handler om å trekke relevant informasjon ut av all støyen og kommunikasjonen rundt oss slik at vi kan møte de utfordringene verden står overfor på en bedre måte. Det som virkelig gjør det til et mektig verktøy, er at de ikke bare hjelper deg å forstå verden slik den er nå, men også å se inn i fremtiden.

Ett av hovedprinsippene innen prosjektledelse er at du ikke kan levere noe både raskt, godt og billig. Du må velge to av de tre. 

– Hvis du ledet en kulturinstitusjon, hvordan ville du balansere hensynet til økonomiske, sosiale og kunstneriske mål?

– Dette høres kanskje veldig forenklet ut, men jeg ser faktisk ingen motsetninger mellom de tre. Det er kanskje fordi jeg har min bakgrunn fra prosjektledelse og programmering, så jeg er ganske vant til å forholde meg til alle disse tre elementene. Ett av hovedprinsippene innen prosjektledelse er at du ikke kan levere noe både raskt, godt og billig. Du må velge to av de tre. Nøkkelen er å prioritere. Det er derfor det er så viktig å ha et tydelig mål eller en visjon for organisasjonen din. Hvem er du? Hva er det du prøver å oppnå? Dessuten er det enklere å hele tiden forbedre arbeidet ditt når du har god innsikt i publikum og kan basere avgjørelsene dine på det, som er noe av grunnen til at jeg elsker å jobbe med publikumsutvikling. 

I videoen under kan du få et inntrykk av hvordan The Audience Finder fungerer: