• en / no
  • Om oss Medlemmer Hva skjer
  • Prosjekter Ressurser Tjenester
  • NPU konferansen NPU prisen NPU kompetanse
Norsk Publikumsutvikling
 
  • Ressurser
  • Tjenester
  • NPU konferansen
  • NPU prisen
  • NPU kompetanse
  • Prosjekter
  • Om oss
  • Medlemmer
  • Hva skjer
Norsk Publikumsutvikling

Riksteatret

NPU Innstilling

Riksteatret er det teatret som øker mest i 2017 i forhold til eget snitt siste 4 år i følge NTOs statistikk. 155122 billetter ble solgt i 2017 mot 116096 i snitt siste fire år – noe som representerer en økning på nærmere 34%.

På bakgrunn av kartleggingssamtaler med Riksteatrets ledelse og samtaler med arrangører synes det å være en klar sammenheng mellom økningen i besøkstallene og tre faktorer: organisering/ledelse, programmering og arrangørutvikling.

Under ledelse av Tom Remlov fra 2015 har Riksteatret utviklet en effektivt bemannet og moderne organisasjon med flat struktur: alle avdelinger har like stor gjennomslagskraft.

Remlov programmerer ikke for en konseptuell målgruppe (ref Munch) men ut fra en programmeringsnøkkel: «Historier som forener oss som et helt land». Produksjons-beslutning tas i dialog med alle avdelinger.

Kommunikasjonsarbeidet bygges ut fra teatersjefens visjon for forestillingen. Alle produksjoner følges av et kort visjonsnotat som sier hva som skal fortelles til hvem og hvorfor. Med utgangspunkt i visjonen for den enkelte produksjon utarbeides det salgs- og formidlingspakker som alle arrangører får tilgang til og bistand til å ta i bruk.

Satsingen på arrangørutvikling ( formidling til og tett oppfølging av alle spillesteder i hele landet) involverer alle i organisasjonen. Teatersjef har etablert tett dialog med ledelsen i Norske Kulturhus (tidligere Kulturhusnettverket) og de 6 medarbeiderne  i markedsavdelingen deler landet mellom seg i 6 regioner. Produksjonenes produsenter og inspisienter er like publikumsfokuserte og arrangørvennlig innstilt som resten av staben. Her jobbes det i lag for å spre scenekunst av høy kvalitet og med bred appell til hele landet.

  • Ressurser
  • Tjenester
  • NPU konferansen
  • NPU prisen
  • NPU kompetanse
  • Prosjekter
  • Om oss
  • Medlemmer
  • Hva skjer

Norsk Publikumsutvikling

Lær mer

Om oss Medlemmer

Sosial

Facebook Twitter Instagram Youtube

Nyhetsbrev

Registrer