NPU Innstilling:
- BNO er blant de av NTO- institusjonenesom øker mest i 2017 (30%) i forhold til snittbesøk siste 4 år. De arbeider systematisk med å øke gjenkjøpsgraden samtidig som de arbeider med å senke terskler og skape engasjement i grupper som ikke har opera-interesse i utgangspunktet.
- BNOs kunstneriske og administrative ledelse har et reflektert og oppdatert syn forståelse av publikumsutvikling. De praktiserer både education og taste-cultivation for å fordype relasjonen til eksisterende brukere, og outreach for å oppnå sosial og kulturell inkludering.
- BNO kan dokumentere høy grad av førstegangs-besøkende.
- BNO gjør publikumsundersøkelser regelmessig og arbeider innsiktsbasert.
- BNO har en positiv utvikling i egeninntekter. BNOs erfaringer på dette området er verd å dele i et felt som settes under stadig større press for å øke egenfinansieringsgraden. Ref Prosjekt kulturøkonomi