NPU-Konferansen 2014: Publikum Kommer

by NPU — 2018-03-03

PUBLIKUM KOMMER

Kunst og interaktivitet

29.-30. September på USF Verftet i Bergen

Forestillingen om den passive mottakeren av et markedsført produkt er byttet ut med ideen om kulturelt kompetente kringkastere som ønsker å bidra til opplevelsen. Velkommen til to dager med tanker, trender og verktøy for å nå et nytt publikum!

Det digitale kulturkonsumet går rett i taket og teknologien har gjort publikum til medprodusenter. PR handler ikke lenger om pressemeldinger, men om å bygge sosiale nettverk som sprer virksomhetens redaksjonelle innhold i sosiale medier. Flere og flere artister og kunstnere interagerer med publikum både før, under og etter selve performancen. Har det skjedd en demokratisering av kulturen? Er det sånn at publikum faktisk ønsker å medskape eller er det bare den kreative eliten som markerer seg på nye måter? Og hvordan kan kulturlivets institusjoner utnytte den medskapende kraften i publikum? 

Årskonferansen stiller ikke bare spørsmål. Den gir svar. I en og en halv dag skal vi undersøke hvem det nye publikummet er, hvordan ulike kunstnere og kunstinstitusjoner arbeider interaktivt med publikum, og hva de gjør – de som lykkes med å fange et nytt publikums interesse. Vi skal dele ut pris til det beste norske caset, og sist men ikke minst – vi skal møte publikum for å høre hva de har å si.

Norsk publikumsutvikling inviterer til Årskonferanse 2014 i samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival, Den Nationale Scene, Bergen Kunsthall og Bergen Assembly. 

Rapporter